ford-mustang

ادامه توسعه موستانگ mach e در گاراژ منزل مهندسان فورد

وقتی آلینا کاپور به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا دورکاری را از خانه خودش شروع کرد، باید چیزهایی را از دفترش به خانه می‌برد: لپ‌تاپش، چند کابل و یک فورد موستانگ mach e الکتریکی.

موستانگ mach e به عنوان اولین شاسی بلندی که نام موستانگ روی آن خواهد بود، در ماه نوامبر رونمایی شد. این کراس‌اوور الکتریکی که تمرکز تیم سازنده آن روی مقرون به صرفه بودن و عملکرد عالی آن است، برای رقابت با تسلا وارد بازار خواهد شد. فورد گفته بود فروش مک-ای از پاییز امسال آغاز خواهد شد. اما چند ماه بعد، در ۱۳ مارس، همه‌گیری ویروس کرونا فورد را مجبور کرد به کارکنانش دستور دهد کار خود را از داخل خانه ادامه دهند.

پس کاپور و همکارانش چندین نمونه اولیه از شاسی بلندهای مک-ای و تجهیزات کامپیوتری و دیگر وسایل را به خانه بردند تا در زیرزمین، اتاق پذیرایی، گاراژ و خیابان‌های اطراف خانه خودشان ساخت این مدل را ادامه دهند.

آماده کردن این خودرو برای ورودش به خط تولید هنوز نیازمند تلاش زیادی است، اما همه کارکنان مایل هستند تمام تلاش خودشان را برای وقوع این امر به کار بگیرند.

کاپور یک کالیبراتور است. شغل او این است که مطمئن شود نرم‌افزارهای کامپیوتری کنترل‌کننده موتورهای الکتریکی مک‌-ای تحت هر شرایطی درست کار می‌کنند. اگر این بخش درست کار نکند شاید روشن و خاموش کردن خودرو دچار مشکل شود، رانندگی با آن سخت شود یا برخی قطعات بیش از حد گرم شده یا در هوای بد اشکالی در عملکرد آن‌ها به وجود بیاید.

کاپور توضیح داده: هزاران خط کد وجود دارد که می‌نویسیم تا مطمئن شویم خودرو تحت هر شرایطی درست عمل می‌کند.

شاید بیشتر افرادی که امروزه در خانه کار خود را انجام می‌دهند فقط به یک لپ‌تاپ، گوشی هوشمند و اینترنت نیاز داشته باشند. اما کاپور و همکارانش روی یک شاسی بلند ۲ تُنی کار می‌کنند که باتری‌هایی با ۱۰۰ کیلووات ساعت انرژی دارد.

موستانگ mach e

موستانگ mach e اولین مدل فورد است که کاملا به شکل یک خودرو الکتریکی طراحی و مهندسی شده است. در گذشته، مدل‌های الکتریکی فورد در واقع نسخه الکتریکی خودروهایی بودند که قبلا نسخه بنزینی آن‌ها ساخته شده بود.

کاپور گفته نیمی از زمان کارش را در حال کار روی کدها و نیمی از زمانش را در حال رانندگی با مک-ای در محله است، در حالی که داده‌های عملکرد آن را ثبت و ضبط می‌کند. البته گاهی اوقات او طی یک روز اصلا میزش را ترک نمی‌کند و تمام روز در حال کار روی کدها است.

کامپیوتری که او در محل کار از آن استفاده می‌کند بسیار قدرتمندتر از کامپیوتر او در خانه است، اما او برای تحلیل داده‌های مهم‌تر می‌تواند با اینترنت به کامپیوترش در محل کار متصل شود.

قبل از همه‌گیری کرونا، وقتی کاپور و تیمش در حال کار در دفتر بودند هر کسی می‌توانست سوار هر کدام از خودروهای آزمایشی شود. برخی از این مک-‌ای‌ها دیفرانسیل عقب، برخی تمام چرخ محرک و برخی بزرگتر و دارای باتری قدرتمندتری نسبت به بقیه هستند. هر نسخه نیازمند کالیبره شدن مخصوص خودش است.

حالا که تیم سازنده در حال دورکاری هستند، هر خودرو آزمایشی در یک گاراژ است، پس برقراری ارتباط بین اعضای تیم اهمیت زیادی دارد. آن‌ها باید از یکدیگر بخواهند تست‌های خاصی را روی خودرویی که در اختیار بقیه اعضاست انجام دهند تا اطلاعات نسخه‌ای که پیش آن‌ها نیست را به دست بیاورند.

بقیه مهندسان در حال کار روی سیستم سرگرمی رسانه‌ای مک-ای هستند، نمایشگرهای کامپیوتری داخل خودرو که مسیریابی، سرگرمی و تنظیمات آب و هوایی را کنترل می‌کنند. آن‌ها ماکت‌های رومیزی از این نمایشگرها به خانه آورده‌اند که شامل نمایشگر عمودی بزرگ موستانگ mach e همراه با دستگیره‌ای است که در پایین آن قرار دارد. آن‌ها می‌توانند این نمایشگرها را مثل زمانی که داخل خودرو هستند، از روی میز کار خود کنترل کنند.

طراحان و مهندسان باید خوشحال باشند که قانون ماندن در خانه در این مرحله از فرآیند توسعه ماک-ای اجرایی شده است. نمونه‌های اولیه خودرو قبل از همه‌گیری کرونا ساخته شده بودند و ماک-ای در بیشتر بخش‌ها فقط به کمی اصلاحات نیاز دارد.

البته تست‌هایی هم وجود داشتند که نیازمند آزمایش خودرو در پیست بودند. درن پالمر رئیس بخش توسعه خودروهای الکتریکی فورد گفته حتی با اینکه کارخانه میشیگان تعطیل بوده، فورد موفق شده برخی از این تست‌ها را در جای دیگری انجام دهد. پالمر در این باره گفته:

ما در همه جای دنیا کارخانه‌هایی داریم. با توجه به اینکه در نقاط مختلف دنیا رویکردهای مختلفی نسبت به کرونا وجود دارد، ما توانستیم از این شرایط به بهترین شکل بهره ببریم.

موستانگ mach e

وقتی این تست‌ها انجام شوند، فقط آزمایش‌های مهمی مثل تست تصادف باقی می‌مانند که نیازمند محیط کنترل‌شده است. در مدلسازی‌های کامپیوتری، این تست‌ها همان چیزی را تایید می‌کنند که مهندسان انتظارش را دارند، اما این آزمایش‌ها باید در شرایط واقعی هم تکرار شوند.

مهندسان و طراحان حین انتظار برای به وجود آمدن چنین محیط کنترل‌ شده‌ای، می‌توانند کارهای دیگری را از خانه انجام دهند. برخی کارها زودتر تمام می‌شوند، چون مهندسان همیشه به کامپیوترها و خودروها دسترسی دارند. کارکنان می‌توانند در روزهای آخرهفته روی این خودروها آزمایشاتی را انجام دهند که در شرایط عادی چنین فرصتی در اختیارشان نبود.

اما اگر شرایط قرنطینه بیشتر از آن چیزی که انتظار می‌رفت ادامه پیدا کند، شاید تاریخ آغاز تولید موستانگ ماک-ای از پاییز ۲۰۲۰ به زمان دیگری موکول شود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *